اهلِ یقین

شهدا امامزادگان عشقند که مزارشان زیارتگاه اهلِ یقین است .امام (ره)

اهلِ یقین

شهدا امامزادگان عشقند که مزارشان زیارتگاه اهلِ یقین است .امام (ره)

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

برای خانواده سردار شهید محسن قاجاریان، محرم امسال با محرم سال های قبل متفاوت بود، بر همین اساس همسر شهید قاجاریان دل نوشته ای را برای این شهید مدافع حرم نوشت.

فرآوری: صادق جعفری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
محسن قاجاریان

خانواده شهید مدافع حرم سردار شهید محسن قاجاریان فرمانده تیپ زرهی 21 امام رضا (ع) که سال گذشته در 14 بهمن ماه در عملیات آزادسازی شهرک نبل و الزهراء به شهادت رسید، امسال محرم متفاوتی با محرم سال های قبل دارند و به جهت اینکه شهید قاجاریان در کنارشان نیست دل تنگ او و اخلاصش در عزاداری سید و سالار شهیدان هستند.

به همین خاطر همسر این سردار دلاور خراسانی دل نوشته ای را تقدیم همسرش کرده است که در زیر به این دل نوشته اشاره می کنیم.
محرم که بی تو آغاز می کنم
محسن عزیزم...

امسال محرم را متفاوت با هر محرمی شروع کردیم

محرمی بی حضور تو...

سال قبل محرم باهم به عزاداری سالار شهیدان می رفتیم و در آخر مجلس، تو را در میان جمعیت می دیدم که دست بر سینه، به امام حسین (ع) سلام می دهی؛ ولی افسوس که امسال در کنارم نیستی و حتی صدایت را هم ندارم.

تنها من مانده ام و یک آرزوی دیدن تو در خواب...

درد بی درمان شنیدی؟

حال من یعنی همین

بی تو بودن درد دارد

می زند من را زمین

گذری به زندگی شهید

هر وقت که صحبت دفاع از حرم حضرت زینب (س) و جنگ با داعشی ها می شد و خبر شهادت مدافعان حرم را می آوردند، او ابراز ناراحتی می کرد و می گفت نگرانم از قافله شهدا جا بمانم. لذا خیلی پیگیر بود تا به سوریه برود و به آرزویش یعنی شهادت دست یابد

سردار سرتیپ پاسدار شهید محسن قاجاریان متولد سال 1341 شهرستان نیشابور ایشان با شروع جنگ تحملی احساس تکلیف کرد و با حضور در جبهه های جنگ و با عضویت بسیجی ب دفاع از میهن اسلامی پرداخت. به جهت احساس تعهد و تکلیف و تداوم این حضور، هم زمان با اتمام تحصیلات دوره متوسطه، در سال 1361 به عضویت رسمی سپاه درآمد و در ابتدا به عنوان معاون گروهان مشغول خدمت گردید. در سال 1362 به عنوان فرمانده گروهان منتصب و در سال 1363 عهده دار مسئولیت جانشین گردان شد که در همین سال در منطقه جنوب در شرق دجله با اصابت ترکش به افتخار جانبازی نائل آمد با توجه به لیاقت و شایستگی در سال 1365 به عنوان فرمانده گردان منتصب شد و به عنوان یکی از فرمانده گردان ها مقتدر لشگر 21 امام رضا (ع) در جبهه های جنگ و مناطق عملیاتی با موفقیت اجرای مأموریت کرد.
وی در سال 1368 دوره دافوس را با موفقیت طی کرد. با توجه به سوابق بسیار مناسب رزمی، در سال 1369 به عنوان جانشین معاونت عملیات تیپ، منتصب و به مدت 10 سال در این مسئولیت خدمت کرد.
در سال 1379 به عنوان مسئول عملیات تیپ منتصب شد و در ارتقا سطح آمادگی رزم یگان فعالیت چشمگیری داشت.
در سال 1389 با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرلشکر جعفری به عنوان فرمانده تیپ زرهی 21 امام رضا (ع) منصوب و بارها با اجرای موفق مأموریت های محوله خصوصاً رزمایش بزرگ خواف که با حضور فرماندهان ارشد سپاه و ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. تیپ زرهی 21 امام رضا (ع) را به عنوان یکی از تیپ های نمونه در سطح «نزسا» و سطح نیروهای مسلح مطرح ساخت. ضمن اینکه به عنوان فرمانده یکی از یگان های مقتدر مستقر در شرق کشور ارتباط و تعامل بسیار مناسبی با یگان های نظامی منطقه از جمله یگان های ارتش داشت.
وی با داشتن حدود 80 ماه جبهه و 25 درصد جانبازی کارنامه بسیار درخشانی از خود بر جای گذاشت و در سال های اخیر با عنایت و توجه ویژه ای که به سرکشی از خانواده های محترم شهدا و جانبازان و ایثارگران داشت؛ خصوصاً با برگزاری یادواره های متعدد شهدا در سطح شهرستان به عنوان سردار یادواره ها لقب گرفت ضمن اینکه به حضور پررنگ سپاه در مناطق محروم شهرستان و محرومیت زدایی توجه ویژه ای داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۵ ، ۲۰:۱۵
محمود جانقربانی


پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس (2)
پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس (2)

نویسنده: دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی



پیامدها و دستاوردهای سیاسی ـ فرهنگی ـ اقتصادی دفاع مقدس

16. رسوایی لیبرال‌ها و منافقین

یکی از خطرهایی که به طور جدی، انقلاب اسلامی را تهدید می‌کرد، افتادن انقلاب به دام لیبرال‌ها بود؛ چنان که امام( رحمت الله علیه ) می‌فرمایند: «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب،‌ در سپردن پست‌ها و امور مهم کشور به گروهی که عقیده‌ی خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند،‌ اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رود... و الان هم سخت معتقدم‌ که آنان به چیزی کم‌تر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و حرکت به سوی امریکای جهان‌خوار، قناعت نمی‌کنند... و ما هنوز چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه‌ها و لیبرال‌ها می‌خوریم.»
در این مسیر، می‌بینیم که یکی از برکت‌های جنگ تحمیلی،‌ سپردن نقش اصلی نظام در تصمیم گیری‌ها به دست نیروهای انقلابی است و این جنگ تحمیلی است که لیبرال‌ها و مرفهان بی‌درد را رسوا می‌سازد؛‌ همان گونه که در صدر اسلام نیز رسوا ساخت.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و آنگاه که سوره‌ای نازل شود که به خدای یگانه ایمان آورید و درکنار پیامبر جهاد کنید، ثروتمندان و مرفهان از تو اجازه می‌خواهند و می‌گویند، بگذار ما با نشستگان بمانیم. راضی شده‌اند که با پیران وامانده باشند و بر قلب‌هایشان مهر زده شده تا (حقایق را) درک نکنند.»
از دیگر برکات جنگ، بر ملا شدن چهره‌ی واقعی منافقین بود؛‌ به طوری که با کنار کشیدن گروه‌های سیاسی عمدتاً چپ‌گرا از صحنه‌های نبرد، آن هم با دلایل و توجیهات بی‌اساس، مردم پی به ماهیت منحرف این گروه‌ها بردند؛ همچنان که پیش از این و در صدر اسلام، چهره‌ی پلید منافقین داخلی،‌ نظیر دار و دسته‌ی «عبدالله ابن ابی» و یهودیان «بنی قریظه» مشخص گردیده بود.
خداوند می‌فرماید: «آن‌چه در روز تلاقی دو گروه به شما رسید، به اذن خدا بود تا مؤمنان را معلوم کند و آنان را که نفاق ورزیدند نیز بشناساند. به آن‌ها گفته شد بیایید و در راه خدا بجنگید و یا دفاع کنید؛ گفتند: اگر جنگ می‌دانستیم، از شما پیروی می‌کردیم. آنان امروز به کفر از ایمان نزدیک‌ترند. با دهان‌هایشان چیزهایی می‌گویند که در قلب‌هایشان نیست و خدا به آن چه کتمان می‌کنند، آگاه‌تر است.»

17. آزمون روشنفکری

جنگ، عرصه‌ی امتحانی سخت را برای جریان روشنفکری ایران فراهم نمود، تا آیندگان با مرور بر کارنامه‌ی برخورد جریان روشنفکری با دفاع مقدس،‌ بیماری روشنفکری در ایران را دریابند و هرگز به دام آن گرفتار نشوند.
مخاطب ما، روشنفکری که نخواهد در سنت روشنفکری خویش تجدید نظر نماید، نیست،‌ بلکه مخاطب ما آیندگان هستند و نیز به اصطلاح روشنفکرانی که جرأت و اراده‌ی نقد دیدگاه‌های خویش را داشته باشند. روشنفکری در ایران هرگز اصیل و ریشه‌دار نبوده است. جریان روشنفکری در ایران همزاد غربزدگی بوده است؛ چرا که در بستر اندیشه و تفکر غرب تولد یافت. روشنفکری در ایران بیش از آن‌که جریان اصیل و ریشه‌دار باشد، جریان مقلد به شمار می‌رود. روشنفکر؛‌ تقلیدکورکورانه، مردم‌گریزی و سنت‌ستیزی را ویژگی ذاتی روشنفکری می‌داند. دردها، دغدغه‌ها و آرزوهای روشنفکر نیز از جنس دیگر است. روشنفکر غربی از واقعیات به دور بوده و با توهمات خویش مأنوس می‌باشد. او هرگز در میان توده‌ی مردم راه پیدا نکرد و توده‌ی مردم نیز هرگز از روشنفکر بیمار پیروی ننمود. هر چند این واقعیت در انقلاب ظهور یافت، اما هشت سال دفاع مقدس، غبار هر گونه شک و تردید را در این باره بر طرف نمود. روشنفکر اگر در انقلاب حرف مردم را با شگفتی و ناباورانه به نفع خویش تفسیر می‌کرد، در جنگ به گوشه‌ای خزید و مردم‌ستیزی خویش را آشکار نمود.
جنگ، تجلیگاه ارزش‌های انقلاب بود و از همین رو به خوبی ثابت نمود که دردهای روشنفکر در انقلاب،‌ دردهای دیگری بود و راه روشنفکر از راه مردم از همان ابتدا جدا بود. ای کاش دغدغه‌ی روشنفکر،‌ درد مردم بود، که در آن صورت می‌گفتیم ‌در شناخت درد مردم دچار بیراهه شده‌اند، اما چه کنیم که روشنفکر بیمار روش خود را بر دشمنی با دین، سنت‌ها و اعتقادات مردم بنا نموده است. روشنفکر در هشت سال دفاع مقدس، نه‌تنها به زبان نیز مردم را همراهی و یاری نکرد،‌ بلکه گاه زبان به ملامت و شکایت نیز می‌گشود؛ حتی آنان که دایم خود را دردمند وطن و ایران نشان می‌دادند، در آزمون تاریخی دفاع مقدس مردود شدند. در اصل، آن چه در جنگ تحمیلی هدف هجوم قرار گرفته بود، دین و انقلاب برخاسته از آن بود و ملت نیز نه فقط به قصد دفاع از میهن، بلکه آگاه از قصد و نیت دشمن، به دفاع از اعتقاد و دین خویش به‌پا خاسته بود؛ چیزی که روشنفکر با آن میانه‌ی خوبی نداشت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۹:۵۴
محمود جانقربانی


  • دسته بندی ها: عکسهنرهای تصویریفیلم کوتاهشعر آفرینش های ادبیداستانادبیات داستانینثرخاطرهقطعه ادبی|دلنوشته
  • جنسیت جشنواره: همه
  • مهر 16، 1395
  • ایران / تهران/
  • نوع جشنواره : (ایران)
سیزدهمین جشنواره ملی سرزمین نور

در این فستیوال چه می گذرد ؟؟


(✔️ عکس✔️فیلم کوتاه✔️هنرهای تصویری✔️شعر✔️داستان✔️خاطره✔️قطعه ادبی✔️دلنوشته) اسمش را گذاشته ایم «کاروان»، چون ویژه آنهایی است که یا با دانشگاهشان، یا با بچه های مدرسه شان و یا با بچه محل هایشان و در مجموع راهی مناطق راهیان نور و دفاع مقدس می شوند. و «مردمی» گذاشته ایم، تا نشان بدهیم برای این بخش از جشنواره، لازم نیست خیلی قلنبه و سلنبه حرف بزنید یا آثار عجیب و غریبی از خودتان به جا بگذارید. با زبان خودتان و از سادگی و صداقت خودتان بهره ببرید. به همان صداقت و سادگی مردم کوچه و خیابان. نگران این نباشید که اثرتان زیبا نباشد. هر اثری زیبایی های خاص خودش را دارد. این بخش هم دسته بندی گروه سنی دارد و هم دسته بندی قالب اثری که خلق می کنید.

دسته بندی قالب اثر: بخش ادبی (شامل متن ادبی، دلنوشته و خاطره)    بخش تلفن همراه  (شامل فیلم موبایل و عکس موبایل)

۲. در این بخش، رقیب های شما، هم سن و سال های شما هستند و بی شک، اثر شما با آنها سنجیده خواهد شد. هر چند هیچ جشنواره ای نخواهد توانست، ارزش واقعی اثر شما را بسنجد و هر اثری به خودی خود باارزش و قابل احترام است. خصوصاً اگر درباره ی شهدا باشد.

دسته بندی سنی: نوجوان (کمتر از ۲۰ سال) جوان (۲۰ تا ۳۰ سال) بزرگسال (۳۰ سال به بالا)

یادمان باشد که معیار سنجش سن، اردی بهشت ماه ۱۳۹۴ می باشد. پس حواسمان باشد اشتباه حساب و کتاب نکنیم.

۳. دبیرخانه این بخش آثار را در دو سطح استانی و کشوری ارزیابی خواهد کرد. بدین معنی که تمامی آثار از سراسر هر استان جمع آوری شده و در دبیرخانه استانی، ثبت، دسته بندی و داوری می شود. پس از اعلام نتایج، هر استان به طور مستقل برگزیده های خود را در برنامه ای خاص، مورد تقدیر قرار خواهد داد. سپس آثار برگزیده هر استان، به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می شود و مجدداً مورد ارزیابی قرار می گیرد و در اختتامیه ای که هر سال برگزار می شود، برگزیدگان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. بنابراین شما باید آثارتان را به نشانی دبیرخانه استانی که در پایین همین برگه آمده ارسال نمایید.

۴. یک توضیح دوستانه: اگر دوست دارید شعر بنویسید و یا داستان، اما هنوز قواعد و اصول آن را به درستی نمی دانید هیچ اشکالی ندارد. می توانید به جای شعر، متن ادبی بنویسید و به جای داستان هم خاطره بنویسید.

 

نحوه ثبت نام و ارسال آثار :
۱. دبیرخانه مرکزی (تهران): چنانچه آثارتان را برای دبیرخانه مرکزی ارسال نمایید، بدون شک در سطح استانی داوری نخواهید شد. اما اگر اثر شما از طریق استانتان به ما برسد، ممکن است در سطح استانی نیز مورد تقدیر قرار بگیرید. با این حال اگر خواستید آثارتان را مستقیماً برای ما بفرستید، میتوانید از طریق سایت جشنواره SARZAMINENOOR.IR و یا نشانی پستی ارسال نمایید.

« راستی حواستان باشد! ریزتر می نویسیم کسی نبیند. این روزها تعرفه های پست خیلی زیاد شده! ارسال از طریق سایت، خیلی سریع تر و به صرفه تر است. »
از همین جا به همه عزیزان اداره پست، خدا قوت می گوییم!
۲. دبیرخانه استانی: نشانی پستی و تلفن دبیرخانه های استانی در سایت جشنواره وجود دارد. ضمناً می توانید از طریق تلفن های دبیرخانه مرکزی تهران، نشانی پستی دبیرخانه استان خود را جویا شوید.

 

چند نکته:

۱. برای شرکت در این بخش، هیچگونه مدرکی و شاهدی لازم نیست تا اثبات کند شما حرفه ای هستید. اما بدیهی است، در این بخش، رقیب های جدی تر و سخت تری در کنارتان حضور دارند. پس چنانچه تجربه کافی را در رشته مورد علاقه تان ندارید، بهتر است خودتان پشیمان شوید و در بخش عمومی (کاروان) شرکت نمایید. «حرفه ای» بودن این بخش هم به خاطر این است که شاخه های آن، برای کسانی است که عمری در این عرصه صرف کرده اند و حالا با کوهی از تجربه، همچنان به خلق آثار مشغولند. کسانی که فوت و فن کار را می دانند.

۲. دبیرخانه این بخش به صورت متمرکز است. بدین معنی که تمامی آثار از سراسر کشور جمع آوری شده و در دبیرخانه مرکزی تهران، ثبت، دسته بندی و داوری می شود. بنابراین شما می توانید آثارتان را برای دبیرخانه مرکزی و یا به نشانی دبیرخانه استان خود که در توضیحات بخش مردمی (کاروان) آمده ارسال نمایید.

 

شیوه های ارسال اثر در بخش ققنوس (حرفه ای) اینهاست:
دبیرخانه مرکزی جشنواره (تهران): از طریق سایت جشنواره  sarzaminenoor.ir و یا نشانی: تهران، بزرگراه بسیج – جنب سازمان بسیج – طبقه دوم بانک انصار – کدپستی ۱۳۱۱۸-۱۷۸۱۸

البته این را با فونت ریزتر باز هم می آوریم که کسی نبیند. این روزها پست گران شده است، همان اینترنتی باشید بهتر است، باکلاس تر هم هست! خود دانید.
بچه های اداره پست، خسته نباشید!

 

اگر حجم آثارتان زیاد است و امکان ارسال آن از طریق سایت وجود ندارد، آن را در لوح فشرده (cd یا dvd) کپی کنید و برای ما بفرستید. در غیر این صورت سعی کنید اثرتان را از طریق سایت بفرستید. چون هم زودتر به دست ما می رسد و هم این که ما اسامی کسانی را که اثرشان را برای ما فرستاده اند، در سایت می گذاریم و شما زودتر خیالتان راحت می شود. این جشنواره، محدود به هیچ گروه و قومی نیست. هر کسی با هر تفکر و کسوتی می تواند در این جشنواره شرکت نماید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۹:۴۹
محمود جانقربانی